måndag 10 mars 2008

Tillbaka blick på första e-smartmånaden

Nu har e-smart varit igång i en månad, med avbrott för sportlov för de flesta förstås. (Mötte själv solen i Egypen en vecka!)

Veckan före sportlovet mötte vi alla deltagarna för att ha det andra seminariet. De flesta i min grupp har förtått tankarna med upplägget. Som projektledare för utvecklingen från e-itis till e-smart är utbildingen hela tiden under utveckling och förvandling med hjälp av deltagarna - det är en formbar resa!
Jag hoppas att jag får chansen att följa de e-smartas planeringar via wikis och deras reflektioner via bloggen. Kommer att knacka på för att efter påsklovet ta del av hur arbetet går till i klassrummet- på plats!
Vi satte i förra veckan fart på våra kurser jag och Inger hade kurs i Nackas nya e-stategi samt Länksamlingar på nätet för de som har lite yngre elever upp till år tre.

Inger hade gjort en strålande PPT som kursdeltagarna fick hämta hem från wikisytan. Andy Warhol och Serietidningsprogrammet , http://plasq.com/downloads/, var de flestas favorit när vi frågade runt efter kursen- och del.icio.us förstås!

V.10 var testvecka på nya skolportalen. All tid jag hade över och även den som egentligen inte fanns fick gå till testet. Många felrapporter blev det...men det var det första av fyra tester så Athea får jobba vidare helt enkelt.

Den här veckans esmarta arbete viker jag till workshop och bloggbevakning- vill se att samtliga deltagare har skrivit något i sina respektive andras bloggar. Skickade idag ut en påminnelse. Läst i Micke W:s blogg att han tycker att Wikis och Blogg är kaka på kaka. Blir intressant att följa de övrigas reflektioner kring de båda ytorna och dess användningsområden! Som Daniel Brandell på WM data sa till rektorerna på Djurönäset 14/2 2008 :
"Jag som förälder vill inte läsa veckobrev som bifogade filer- jag vill läsa på en blogg vad som sker i barnens vardag."

Inga kommentarer: