tisdag 1 april 2008

Besök i verkligheten

Äntligen var det dags för mig att få vara med några duktiga e-smarta lärare i min seminariegrupp i deras verklighet!
Micke och Moye har valt en Wikisyta för sina sjuors intervju/presentations arbete av varandra.
Jag passade på att fråga eleverna, som hade projektarbetstid,hur de tyckte det var att jobba med Wikisar.
Nedan kan du läsa några av deras svar
Enkelt
Bra att allas finns samlade på ett ställe
Dumt att det inte finns rättstavningsfunktion
Kul att intervjua någon man inte riktigt känner (de var från två klasser)


När jag själv gick runt och gluttade slogs jag av tanken att det sker så mycket paralellt lärande i en grupp som lärarna vågar släppa .
Micke stod lite coolt med sin bärbara i centrum av salen, eleverna cirkulerade mellan varandra/honom/datorerna. När det var 20 min kvar sa Micke:- Ok nu ser jag att fyra av er har varit inne på wikisen och jobbat....
Någon ropade att de inte hunnit spara, andra loggade genast in för att komlettera/ändra något i sina texter.

Jag tänker att wow vad det är effektivt med historik funktionen i wikisar- svart på vitt när arbetet är kreativt och ganska fritt- vem tar ansvar, vem klarar av det som förväntas.

Ser fram emot fler besök- Ektorp härnest - gärna Myrjö igen :-)

1 kommentar:

Mikael sa...

Hej Kerstin och tack för igår. Det är alltid kul med besök i "verkligheten".

Elevernas kommentarer visar att de uppskattar makten över sin egen tid och verksamhet. Det ger dem själva kontrollen över sitt eget kunskapande.

För mig som lärare är det dock inte alltid lika lätt att vara "cool" när jag har ett tiotal frågor från elever hängande i luften samtidigt som jag försöker få igång de mer trögstartade eleverna.

Wikins historik-knapp är då en enkel kontrollfunktion som eleverna snabbt fattar att den finns :-)och den ger som sagt resultat på aktivitetsnivån.